Wachtwoorden zijn niet meer van deze tijd!
Belgen gebruiken steeds vaker tweestapsverificatie
Dankzij de Safeonwebcampagne ‘Wachtwoorden zijn niet meer van deze tijd’, is de internetgebruiker weer een stukje beter gewapend om veilig van het internet te genieten.
Jaarlijks lanceren het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) en de Cyber Security Coalition in de maand oktober een sensibiliseringscampagne rond cyberveiligheid. Dit jaar moedigden we de internetgebruiker aan om accounts sterk te beveiligen met tweestapsverificatie. Geen gemakkelijke opdracht maar de boodschap viel niet in dovemansoren.
Uit de enquête die afgenomen werd bij een staal van 400 Belgen van 16 jaar en ouder 2 weken na het afronden van de campagne blijkt dat maar liefst 58% van de respondenten de campagne opgemerkt heeft en 54% van wie de campagne opmerkte, heeft een of meerdere acties ondernomen. Het was onze bedoeling om de aandacht van de internetgebruiker te trekken en dat is duidelijk gelukt.
Internetgebruikers raden anderen aan om tweestapsverificatie te gebruiken en helpen mekaar
Veel mensen informeren zich nadat ze de campagne opmerkten, en praten er over met anderen. 14% van de respondenten zegt: ‘ik heb safeonweb.be bezocht’; 8% ‘ik heb informatie over tweestapsverificatie opgezocht’; 8% ‘ik heb erover gepraat met vrienden, collega’s, familie’; 8% ‘ik heb tweestapsverificatie aangeraden aan vrienden, collega’s, familie’ en 7% ‘ik heb informatie opgezocht over wachtwoordkluizen’.
Maar heel wat internetgebruikers gingen nog een stap verder. 4% zegt ‘ik heb tweestapsverficatie geactiveerd voor het inloggen op minstens 1 van mijn accounts’, 4% ‘ik heb iemand geholpen bij het instellen van tweestapsverificatie’ en 10% zegt ‘ik heb mijn wachtwoorden veranderd’.
Minstens 200.000 nieuwe gebruikers van tweestapsverificatie
Als we deze cijfers toepassen op de hele bevolking zou dit betekenen dat zeker 200.000 mensen gestart zijn met het gebruik van tweestapsverificatie. Deze mooie cijfers konden we enkel bereiken dankzij de vele partners die mee campagne voerden zoals bv. Smartschool, de Federale Politie en vele steden en gemeentes die de campagne massaal deelden via al hun kanalen. Via de Cyber Security Coalition krijgt de campagne weerklank in tal van private, publieke en academische organisaties wat bijzonder belangrijk is voor het welslagen.
Samen maken we van het internet een veilige plek!