De Safeonweb-campagne tegen beleggingsfraude is een groot succes

Nieuws
Updated on 10.11.2025
Image
bill the purse

Het beschermen van burgers tegen beleggingsfraude blijft een prioriteit voor het CCB.

Met dit doel voor ogen lanceerde het CCB begin oktober een nationale bewustmakingscampagne met een duidelijke doelstelling: informeren, waarschuwen en aanzetten tot waakzaamheid tegen online beleggingsfraude.

Een maand na de lancering wijzen de resultaten op een aanzienlijke impact en een sterk collectief engagement om de Belgen beter te beschermen.

Een nationale campagne met een sterke impact

De campagne werd onder meer uitgezonden op televisie, verspreid via sociale media en online, en bereikte een groot publiek in het hele land.

  • Op televisie werd de boodschap van het CCB gezien door bijna 70 % van de Belgen ouder dan 18 jaar, ofwel meer dan 6,3 miljoen mensen.
  • Van het publiek dat het meest blootgesteld is aan beleggingsfraude, werd meer dan 80 % van de mannen tussen 40 en 70 jaar bereikt door de campagne.
  • Op de Meta-platforms (Facebook en Instagram) bereikte de campagne meer dan 446.000 mensen en genereerde ze 36.754 klikken naar de website Safeonweb.be, waar burgers praktische tips kunnen vinden om oplichting te herkennen en te melden.
  • Online genereerden de bewustmakingsvideo's 6,5 miljoen impressies bij 2,4 miljoen mensen, met een uitzonderlijk volledig kijkpercentage van 83 %, wat het belang van het publiek voor dit thema aantoont.

Een essentiële collectieve mobilisatie

Het succes van deze campagne is ook te danken aan de nauwe samenwerking tussen het CCB en talrijke publieke en private partners.

Actoren uit de financiële sector, lokale overheden en vele anderen hebben de boodschap op grote schaal verspreid via hun eigen kanalen.

Sommige partners hebben lokale bewustmakingsacties, informatiesessies en educatieve initiatieven georganiseerd om burgers te helpen de waarschuwingssignalen van frauduleuze investeringsaanbiedingen te herkennen.

Deze collectieve dynamiek, die mogelijk werd gemaakt door de betrokkenheid en steun van onze partners, heeft ervoor gezorgd dat de impact van de campagne op nationaal niveau werd vergroot.

Waakzaamheid blijft geboden

Hoewel de resultaten van de campagne bemoedigend zijn, blijft beleggingsfraude een reële bedreiging. De oplichting wordt steeds diverser, maakt gebruik van nieuwe technologieën en richt zich op een steeds groter publiek.

Het CCB zal via Safeonweb dan ook doorgaan met het informeren, opleiden en sensibiliseren van burgers om een veiliger gebruik van digitale technologieën te bevorderen.n order to promote safer use of digital technology.